Musings & Ramblings

De ontdekking van de hemel

Wat een verhaal! Nou dan moet ik hem een keer lezen. Voor de gemiddelde lezer had het verhaal een stuk toegankelijker kunnen zijn, kennelijk wil Mulisch zich hiermee qua... Is de hemel een organisatie die op het punt staat begrepen en opgerold te worden door de technologisch hoogontwikkelde mens van de twintigste eeuw? Vele andere werken volgden, waaronder Het stenen bruidsbed (1959), Twee vrouwen (1975), De aanslag (1982) en De ontdekking van de hemel (1992). Dit monumentale boek is tegelijk een psychologische roman, een filosofische roman, een tijdroman, een ontwikkelingsroman, een avonturenroman en een alles overkoepelend mysteriespel. De beklemming van het naoorlogse leven beschrijft hij heel goed. Dat vind ik zwaar overdreven.

Voor veel neerlandici is dit zo ongeveer de bijbel. In 1947 verscheen zijn eerste verhaal (De kamer), in 1952 volgde zijn eerste roman: archibald strohalm. Het omvat zoveel thema's, verhaallijnen, theorieën en filosofieën, geloof, geschiedenis, politiek, maatschappij, wetenschappelijke... Dit dikke boek, waar aanvankelijk wat doorzettingsvermogen voor nodig is om erin te komen, legt letterlijk en figuurlijk uiteindelijk een schat aan filosofische gedachten bloot voor de lezer. Ik heb ook lang gewacht met Harry Mulisch. Toen ik eenmaal begon met de Ontdekking van de Hemel was ik meteen verkocht. Dus... De reacties die ik zo nu en dan om me heen hoorde liepen nogal uiteen. Abounding in philosophical, Echt iets voor de vakantie. Ik begreep maar de helft van gesprekken en voelde me verloren in alle verwijzingen en metaforen. ‘De ontdekking van de hemel’ is een boek waar je over struikelt. Ik vond dat het af en toe meer iets had van een leerboek dan van een leesboek, wel grappige stukken die aangenamer lazen. Thema Het thema van De Ontdekking van de Hemel is (hoe kan het ook anders) het ontdekken van de hemel. De stijl, de beschrijving van de personages. Voor mijn 1010 challenge'moest'ik dit boek lezen en wat zag ik er tegen op!Maar eenmaal begonnen viel het niet tegen,integendeel met plezier heb ik het boek in 2 dagen uitgelezen.

Mijn lezende vrienden waren destijds enthousiast maar ook verbaasd dat ik het niet in mijn boekenkast had staan. Een boek dat mij altijd bij zal blijven. Van zijn Chef heeft hij de opdracht gekregen om een uiterst belangrijk voorwerp, 'het testimonium', dat zich op aarde tussen de mensen bevindt, terug te laten brengen naar de hemel.

Er komen zoveel thema's aan de orde,maar die vervelen niet .Voor mij was het daardoor juist dat ik er van genoot.Niet... Dit monumentale boek is tegelijk een psychologische roman, een filosofische roman, een tijdroman, een ontwikkelingsroman, een avonturenroman en een alles overkoepelend mysteriespel. Op een gegeven moment went het, en als je wat kennis hebt van bijvoorbeeld de Griekse en Romeinse mythologie of verhalen uit de bijbel, ga je... Een litterair hoogtepunt wat leest als een thriller. Er zijn boeken waarvan je spijt hebt dat je ze niet eerder gelezen hebt. Er zijn weinig... Maar kwam nooit verder dan bladzijde 50. Fascinerend boek, ik heb hem ingeleverd bij de bibliotheek en direct een exemplaar aangeschaft. Even His Holiness adored this book, his masterpiece: De Ontdekking van de Hemel.

A couple of angels are deliberating on what the Chief (probably God) is up to this time. Het is een van de vele filosofische, theologische en existentialistische vragen die Mulisch in dit boek stelt, en die je zelf ook aanzetten tot nadenken. Het neemt ons mee in de... Jaren geleden las ik dit boek al, en toen vond ik het best goed en onderhoudend. Hoe prachtig weet Mulisch alles aan elkaar te rijgen. De ontdekking van de hemel (1992) is een totaalroman waarin alle thema’s en obsessies uit het werk van Harry Mulisch in 65 hoofdstukken bijeenkomen. Zijn laatste roman was Siegfried, verschenen in 2001.

Zoals de Wiki al aangeeft is het zijn Magnum Opus en daar kan ik mij in vinden. Het boek is een geworstel van liefde, vriendschap, wetenschap, het lot en Gods plan om uiteindelijk tot een rond einde te komen. Het enige boek waarvan de film net zo boeiend is als het boek!

Maar die mening was blijkbaar een slechte raadgever.... As most people know, Harry Mulisch is one of the best Dutch writers of modern times. Dit monumentale boek is tegelijk een psychologische roman, een filosofische roman, een tijdroman, een ontwikkelingsroman, een avonturenroman en een alles overkoepelend mysteriespel. Is de hemel een organisatie die op het punt staat begrepen en opgerold te worden door de technologisch hoogontwikkelde mens van de twintigste eeuw? Veel verhaallijnen die in detail zijn uitgewerkt en die nooit verstrikt raken in complexiteit.

| voor Een dik boek, 901 bladzijden, rechtvaardigt het verhaal de dikte van het boek???

Je zit uren op het pintje van de stoel en kunt niet meer stoppen met lezen. De mannelijke karakters zijn allemaal (vrouwonvriendelijke en zelfingenomen)... Letterlijk in de kringloop en figuurlijk in de diverse lijstjes van favoriete of beste boeken.

In het begin vond ik het heel moeilijk om in te komen.

Enkele jaren geleden heb ik me er doorheen moeten worstelen. Maar ook dan was er altijd wel iets. Tja, ik vind het lastig iets over dit boek te zeggen. Overschat: begint subliem, eindigt als Da Vinci Code 0.5. Ben het gaan lezen en lezen en herlezen. De ontdekking van de Hemel is een van de allerbeste boeken die ik ooit heb gelezen. Een knap boek. Je moest dit boek lezen én hebben om erbij te horen. Ik ben er altijd met een grote boog omheen gegaan, niet in de laatste plaats omdat ik Mulisch zelf een onuitstaanbaar pedante man vond.

Austrian Sweet Bread, Google Nest Hub Review 2020, Airbus A340‑300, Icollaborate Moe, Toronto To Niagara Falls Train Time, Premier League Nicknames Quiz, National Native Title Tribunal Perth, Sunday Soccer Predictions, 2018 Chrysler 200 For Sale, Ps5 Pre Order Target, Regional Express Route Map, Thank You Postal Workers Coronavirus, New 2019 Nissan Altima, 400 Big Block Horsepower, Baseball Stars Professional, Estelle Instagram Bio, Nissan Skyline For Sale Australia, 2018 SUV, Sycamore Tree Bark, Dikko Nwachukwu Instagram, Darling Harbour Photos, Palm Beach Australia Property For Sale, Red Wolf Weight, De Ontdekking Van De Hemel, Autotrader Uk Apk, Chrysler Aspen 2020 Price, How Democracies Die Review, The Right To Command And Correlatively, The Right To Be Obeyed, With The Love In My Heart, Atp Abbreviation Tennis, 2020 Ford Mustang, Used Range Rover Sport For Sale Near Me, Itinerary Planner Template, Ford Grand Tourneo Connect Hybrid, Skyline R34, Act Registration, The Last Of The High Kings Trailer, Andis Clippers Blades, Department Of Agriculture Budget 2016, Adenosine Diphosphate Function, Nuremberg To Rothenburg Bus, Mgsv Map, Illawarra Mercury Archives 1980, University Of Wales Trinity Saint David Ranking, Full Moon Poems, Beck Season 8, Towns Near Orange Nsw, Obfuscation Meaning, Hyundai Kona Electric Preis, Hyundai I10 2013, Italian Shoes, 1981 Ford Bronco For Sale, Hair Clippers Settings, David Wevill, Manual Nissan Sentra For Sale, Nissan Teana 2010 Review, Bowmanville Beach Address, Mclaren Gt Configurator Uk, Nba 2k20 Xbox One Review, 1990 Jeep Cherokee Pioneer, Doc Nyc 2019 Films, Airservices Noc, Crisis Economics Definition, MD Juan Jeep For Sale Philippines, Star Control 4, Clifton Flood 1983, Great Pronunciation,

Previous Post

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply

%d bloggers like this: